Ljetna škola "KALI SARA" 2013. godina



Na ovogodišnjoj Ljetnoj školi za mlade Rome obrađena su ova područja:

  1. Romski jezik – poznavanje i uporaba
 Predavač ove nastavne cjeline bio je profesor Ljatif Demir, stručnjak za pitanja koja se tiču romskog jezika te autor Gramatike romskog jezika (Skopje, 2010.). Profesor je izložio osnove romskog jezika (abeceda, padeži), neke karakteristike romskih dijalekata i različitosti romskog pisma.  Učenici su naučili pisati i čitati nekoliko osnovnih fraza na romskom jeziku, koje se koriste u svakodnevnom govoru.
  1. Romska povijest i kultura
Unutar ove teme profesor Demir učenicima je približio osnovne činjenice o Romima.  Pripovijedanjem, opisivanjem i objašnjavanjem prikazao im je porijeklo Roma, porijeklo naziva “Rom” te  4 velike migracije Roma kroz povijest i doseljenje u Hrvatsku i na ove prostore. Kroz razgovor, profesor je uspostavio komunikaciju s učenicima, čime su se otvorila mnoga pitanja kod učenika o povijesti romskog naroda, a s čime učenici dosad nisu bili upoznati. U nastavi su korištene suvremene tehnologije kao didaktička pomagala (računalo – power point prezentacija, projektor) : u prikazu zemljovida s naznačenim valovima migracija Roma i njihovom prisutnošću u današnjim zemljama Europe.U svojim predavanjima profesor Demir posebno je naglasio specifičnosti romskog identiteta.
  1. Prevencija zlouporabe droga
Ovu nastavnu cjelinu obradio je doktor medicine,Ćazim Haliti. Cjelina za koju su polaznici bili vrlo zainteresirani obrađena je kroz:
  1. alkoholizam i borba protiv ovisnosti o alkoholu
  2. duhan i borba protiv ovisnosti pušenja.
  3. borba protiv droge
Osnovni ciljevi ovog predavanja su upozoriti učenike/učenice na opasnosti i štetnosti zlouporabe sredstava ovisnosti, upoznati ih s utjecajem droga na organizam i posljedicama uzimanja droga te stvoriti negativan stav prema uzimaju droga i drugih sredstava ovisnosti.
  1. Reproduktivno zdravlje
Ćazim Haliti, ing.radiologije osim o ovisnostima, govorili su i o reproduktivnom zdravlju. Dobna granica mladih Roma dozvoljavala je otvoreni razgovor o seksualnom životu mladih ljudi.  Predavač ih je informirao o pitanjima vezanim uz reprodukciju i spolno prenosive bolesti.
  1. Očuvanje zdravlja – pravilna prehrana i higijena
 U ovom dijelu nastave fokus je bio na pravilnoj prehrani. Pravilna prehrana iznimno je bitna za razvoj djece i mladih, budući da ona tijelu osigurava optimalan unos kalorija, vitamina, minerala i tekućine,  te optimalan omjer  bjelančevina, ugljikohidrata i masti, kako bi se osigurale potrebe organizma za gradivnim, energetskim i zaštitnim tvarima. Drugi dio predavanja bio je vezan uz higijenu kao područje koje se bavi pravilima za čuvanje i poboljšanje zdravlja. Na predavanju je  naglašena važnost   osiguravanja dobrog zdravlja i čistoće te su korišteni termini poput osobne higijene, kućne  higijene i dentalne higijene. KRATKE BIOGRAFIJE PREDAVAČA:
  1. Mr.sc. Ljatif Demir, rođen je 1961.g. u Skopju, gdje je diplomirao na Filološkom fakultetu. Magistrirao je književnost, a trenutno je doktorand na Odsjeku za komparativnu književnost Filozofskog fakulteta u Zagrebu. Predaje na Filološkome fakultetu Sv. Ćiril i Metod u Skopju gdje drži kolegij Romski jezik. Autor je „Gramatike romskog jezika“ (Skopje, 2010) te nekoliko zbirki poezije i proznih i dramskih tekstova te je prevoditelj na romski jezik.
  2. Ćazim Haliti, ing. Radiologije, rođen je 1989.g. u Kosovskoj Mitrovici, diplomirao je na Zdravstvenom veleučilištu u Zagrebu, stažirao je u KBC-u Sestre milosrdnice. Dugogodišnji je član UZOR „KALI SARE“ i odnedavno novi predsjednik UZOR „KALI SARA“
Analiza Ljetne škole 

Predavači na Ljetnoj školi imaju dugogodišnje iskustvo u radu s djecom i mladima. Na svojim predavanjima koristili su raznovrsne metode koje su poticale učenike/učenice na aktivno sudjelovanje u nastavi. Svoju zainteresiranost za svako područje koje je bilo obrađeno, učenici su potvrdili postavljanjem mnogobrojnih pitanja te vođenjem bilježaka s predavanja. Pristup izvođenju nastave  omogućio je neposrednu komunikaciju nastavnika s učenicima/učenicama, prilagođavanje nastave dobi učenika/učenica te povezivanje nastavnog gradiva sa životom, školom i društvom. U nastavi su korištene  informatičke tehnologije u skladu sa suvremenim metodičkim preporukama za izvođenje nastave. Ciljevi nastave na Ljetnoj školi usmjereni su na razvoj poštovanja za sve vrste razlika, zasnovane na razumijevanju nacionalnog identiteta; na promicanje temeljnih vrijednosti kao što su ljudska prava; na unapređenje svog individualnog i kolektivnog identiteta kroz upoznavanje sa zajedničkim nasljeđem u njegovoj lokalnoj i globalnoj dimenziji.

Smatramo da je Ljetna škola za djecu i mlade, pripadnike romske nacionalne manjine provedena vrlo uspješno,  što pokazuje zadovoljstvo predavača te samih polaznika. Polaznici Ljetne škole izrazili su svoja razmišljanja o sprovedenoj školi i svim aktivnostima putem pismene ankete. Svim sudionicima Ljetne škole dodijeljene su diplome za sudjelovanje. Na kraju, važno je reći da smo i ove godine na Ljetnu školu doveli predavače koji su, osim što su intelektualci i provjereni stručnjaci, Romi, što je bitno jer oni poznaju romski jezik i izvrstan su uzor ovim mladim ljudima.

hacklink al fethiye escort bayan escort - vip elit escort film izle hack forum marsbahis marsbahis giriş casibom betwinner türk ifşa slot siteleri