U okviru trogodišnjeg projekta Obrazovane Romkinje, osnažene romske zajednice! s kojim je Savez Roma u Republici Hrvatskoj “KALI SARA” krenuo u izvođenje u veljači 2021. godine, u Termama Sv. Martin, ovog se vikenda, 19. i 20. ožujka održala prva tematska radionica na temu legislativnog zagovaranja za rodnu ravnopravnost.
Sudionici radionice bili su romski predstavnici i predstavnice, predsjednici Vijeća romske nacionalne manjine te članovi SRRH “KALI SARA” čija će podrška u implementaciji projekta biti neophodna.
„Sudjelovanje ključnih osoba iz romske zajednice, žena i muškaraca, kao i roditelja djevojčica i djevojaka potrebno je kako bi se stvorilo poticajno okruženje za mlade Romkinje u kojem će imati podršku za nastavak školovanja, za ustrajnost u borbi za svoja prava i rodnu ravnopravnost”, objašnjava sociologinja mr.sc. Suzana Kunac, voditeljica projekta, te dodaje kako se jedino u sinergiji institucija, lokalnih jedinica samouprave, čitave romske zajednice i većinskog društva mogu proizvesti dalekosežni rezultati. Za bilo kakvu transformaciju u zajednici potrebna vam je suglasnost zajednice, nastavlja ona dodajući: „Svjesni smo da projektom ulazimo i u tradicijski prostor romske zajednice koji zaista želimo poštovati te ćemo upravo zato kroz predavanja, rasprave, diskusije i edukaciju zajednički definirati izazove te pronaći način da konsenzusom odgovorimo barem na neke od njih.”
Uvodne pozdrave svim je sudionicama i sudionicima uputila Suzana Krčmar, predsjednica Saveza Roma u Republici Hrvatskoj “KALI SARA”, te je naglasila važnost ovog projekta zbog brojnih i ustrajnih potreba unutar romske zajednice, a posebice među Romkinjama. Predsjednica Krčmar ponovila je i koliko je sama SRRH “KALI SARA” bitna za romsku zajednicu zato jer provodi izuzetno potrebne projekte poput ovoga. Tom se prilikom zahvalila za financijsku podršku Fondu za aktivno građanstvo u partnerstvu s islandskim Institutom za strane jezike Vigdís Finnbogadóttir, te inicijativi Roma in the Center.
Saborski zastupnik Veljko Kajtazi imao je nakon uvodnih pozdrava i tijekom kratkog obraćanja prisutnima jednostavnu, ali preciznu poruku: Obrazovanje, obrazovanje i samo obrazovanje!
Ipak, osvrnuo se i na brojne druge teme važne za romsku zajednicu, te se zahvalio mr.sc. Mariji Vučković, ministrici poljoprivrede, na prisutnosti i prezentaciji o pokretanju OPG-a, koju saborski zastupnik Kajtazi smatra izuzetno relevantnom za Rome, mnogi od kojih se već bave ili se planiraju baviti poljoprivrednim djelatnostima. U skladu s time, posjet ministrice Vučković bio je više od simboličkog iskaza podrške romskoj zajednici zato jer je uključivao i praktični prijenos relevantnih informacija. Ministrica Vučković nakon izlaganja je odgovarala na niz pitanja prisutnih, te je njezina prisutnost značajno doprinijela radionici.
Alen Tahiri, ravnatelj Ureda za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, također je prisustvovao događaju. Pregledom ključnih relevantnih mehanizama, te mogućnosti koje Romkinjama i Romima danas stoje na raspolaganju, Alen Tahiri kroz svoju je prezentaciju sudionicima približio ulogu, rad i značaj Ureda za ljudska prava i prava nacionalnih manjina. Napomenuo je kako je novi Nacionalni plan za uključivanje Roma 2021.-2027. trenutno u izradi, te kako će doprinosi s ove radionice biti od vitalne važnosti za njegov razvoj. Tahiri se također osvrnuo na projekt ULJPPNM-a Pokreni kotač znanja: Uključimo romsku djecu u obrazovanje, naglašavajući pritom važnost osnaživanja majki i presudnu ulogu roditeljske podrške za podizanje opsega obrazovanih u romskim zajednicama. Zbog vlastitog rada i razumijevanja problematike, Alen Tahiri također podržava i prepoznaje važnost projekta specifično posvećenog Romkinjama.
U ime predstavnika Vijeća romske nacionalne manjine i ostalih sudionika radionice koji dolaze iz šest hrvatskih županija, pozdravnu i uvodnu riječ dao je Matjaš Oršuš, predsjednik Vijeća romske nacionalne manjine Međimurske županije. Oršuš se posebno zahvalio aktivnim Romkinjama koje su sudjelovale na radionici te utvrdio da se za prava Romkinja i Roma treba boriti jedinstveno i kontinuirano sa Savezom. Smatra da je jedan od većih razloga odustajanja od škole diskriminacija, kao i činjenica da roditelji teško uspijevaju upisati svoju djecu u jaslice, vrtiće i predškolski odgoj što otežava ženama da se zaposle. Oršuš je izrazio uvjerenje da će projekt Obrazovane Romkinje, osnažene romske zajednice! zaživjeti u svim naseljima i donijeti dobrobit za širu zajednicu koja će biti obrazovanija i posljedično lakše zapošljiva te nastavio da je važno djelovati kroz lokalne samouprave i osnaživati romsku djecu za školovanje.
Gosti i predavači sudionike su upoznali s tematikom koja se odnosi na osnaživanje Romkinja za samozapošljavanje, veću političku participaciju Romkinja na lokalnim izborima, ciljeve Nacionalnog plana za uključivanje Roma, te mjere i aktivnosti za Romkinje unutar popratnog Akcijskog plana, legislativno zagovaranje i s time povezanog djelovanja na lokalnoj razini kao i na sudjelovanje Vijeća romske nacionalne manjine u donošenju zakona i politika, te na Zakone i politike koje se odnose na žene.
Ipak, najveći je doprinos prve u nizu predviđenih radionica upravo onaj Romkinja i Roma koji su se, unatoč uvjetima otežanih koronavirusom, okupili kako bi kroz dijalog i prijateljsko okruženje verbalizirali svoje probleme, potrebe i ideje, te kako bi od relevantnih govornika prikupili informacije od značajne važnosti, a kroz razmjenu mišljenja i razmatranje različitih doprinosa, poboljšali kvalitetu života u svojoj zajednici.
Njihovim radom u grupama, jasno su definirani izazovi vezani uz ulogu žene u romskoj zajednici i načini njihova prevladavanja, te su sugerirani novi ciljevi, mjere i aktivnosti vezani uz Romkinje u Nacionalnom planu i Akcijskom planu za uključivanje Roma.